Aankopen op plan. Hoe werkt dat praktisch?

10 juli 2024
Deel dit artikel:
Aankopen op plan. Hoe werkt dat praktisch?

Aangezien de aankoop van een onroerend goed een bewogen gebeurtenis is, welke niet elke dag plaatsvindt, sommen wij hieronder nog eens alle stappen op betreffende het volledig aankoopproces. U bent klaar om te gaan voor uw droom.

Verkoopovereenkomst

Bij aankoop van een nieuwbouwappartement wordt een verkoopovereenkomst opgesteld en ondertekend. In deze overeenkomst verbindt u zich ertoe het appartement aan te kopen onder bepaalde voorwaarden, deze worden u toegelicht tijdens het onderhoud met onze verkoper. De aankoopsom bestaat steeds uit een aandeel grondwaarde en een aandeel constructiewaarde, verhoogd met respectievelijk registratierechten (12%) en BTW (6% of 21%).

De notariële akte

De akte zal plaatsvinden op het kantoor van de notaris aangesteld door de bouwheer aangezien deze de basisakte heeft verleden. Die notariële akte moet binnen de 4 maand na het tekenen van uw compromis verleden worden. De koper kan zich zonder meerkost ook laten bijstaan door zijn eigen notaris.

De betalingsmodaliteiten

De betaling verloopt volgens onderstaande wijze: Binnen de 8 dagen na ondertekening van de verkoopsovereenkomst, dient u een voorschot te betalen van 5% van de totale aankoopsom via overschrijving. 

Bij het verlijden van de notariële akte wordt het volgende aangerekend:

  • De grondwaarde (na aftrek van het reeds betaalde voorschot) alsook de bijhorende registratiekosten van 12%.
  • Het aandeel van de reeds gerealiseerde constructiewaarde vermeerderd met respectievelijke BTW
  • Uw aandeel in de basisakte
  • De aktekosten bestaande uit het ereloon van de notaris en de aktekosten
  • Eventuele bouwtaksen, opmetingskosten en andere projectgebonden provisies of kosten die duidelijk op voorhand worden gecommuniceerd.

Het saldo van de constructiewaarde zal aangerekend worden volgens de in de compromis vermelde betalingsschijven. De architect maakt een attest op wanneer de betrokken schijven opgevraagd kunnen worden.

Bij de voorlopige oplevering wordt de laatste schijf van 5% van de constructiewaarde aangerekend, alsook alle meer- en minwerken, de aansluitkosten en de bouwbelasting. Na betaling van dit saldo overhandigen wij u de sleutels van het appartement

Hiërarchie van de documenten

In geval van onduidelijkheid is er een vooropgestelde hiërarchie wat betreft de doorslaggevende kracht van de documenten die deel uitmaken van de aankoop.

  • Finale keuzedossiers van verschillende afwerkingsloten door bouwheer of koper
  • Ondertekende addenda bij de verkoop 
  • Verkooplastenboek
  • Commerciële verkoopplannen. De vergunde bouwplannen zijn de basis voor de verkoopplannen en – contracten. De verkoopplannen zijn ter goeder trouw opgesteld door de architect, gecontroleerd en goedgekeurd door de bouwheer.
  • 3D beelden en renders : gebruikte 3D beelden zijn illustratief

Afwerking van uw appartement

U krijgt een persoonlijke projectcoördinator toegewezen die u zal begeleiden in de afwerking van uw appartement of woning. Van indeling van de muren op het plan tot plaatsing van uw stopcontacten en lichtpunten, van vloeren en parket tot keuken en badkamer, in al deze keuzes zullen we u bijstaan. U kunt bij deze ene contactpersoon altijd terecht met uw vragen of opmerkingen.

Oplevering en tienjarige aansprakelijkheid

Uw woning of appartement zal in 2 fases worden opgeleverd, bij de voorlopige oplevering tekent u af voor ontvangst van de sleutels en voorlopige aanvaarding van de staat van het appartement. Dan gaat als het ware een garantieperiode lopen van een jaar. Omdat u dan 4 seizoenen in uw nieuwe woonst doorgebracht hebt krijgt u die tijd om eventuele gebreken te melden die we kort opvolgen en herstellen indien nodig. Na de definitieve oplevering blijven wij 10 jaar aansprakelijk voor grote gebreken in onze gebouwen.

U kunt dus met een gerust hart kopen en wonen.

Deel dit artikel: